Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr hab. Tomasz Z. Majkowski

dr hab. Tomasz Z. Majkowski

Groznawca, badacz kultury i literatury popularnej. Absolwent Polonistyki UJ, stopień doktora uzyskał na podstawie rozprawy poświęconej powieści fantasy w XX wieku. Początkowo zatrudniony w Zakładzie Technologii Gier Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ, od 2013 adiunkt w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych UJ. Pełni też funkcję opiekuna naukowego Koła Naukowego Tekstów Kultury oraz kierownika powołanego w roku 2017 Ośrodka Badań Groznawczych.

Naukowo zajmuje się przede wszystkim groznawstwem, zwłaszcza badaniami semiotyki gier cyfrowych przeznaczonych dla jednego gracza w szerokim kontekście kulturowym. Ponadto zajmuje go fantastyka w literaturze i mediach audiowizualnych, kultury fanowskie oraz nowe media, szczególnie w relacji do kultury narodowej. W wolnych chwilach bada też baśnie.

Wybrane publikacje:

Książki:

  • W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku. Kraków 2013.

    Artykuły:

  • Gry wideo i kultura autentyczności, Homo Ludens 2011, nr 1 (3), s. 95-102.

  • Gra wideo jako model dobrego życia, Kultura Zabawy, red. T. Paleczny, R. Kantor, M. Banaszkiewicz, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012, s. 153-165.

  • Złote Runo:. Gra wideo jako doświadczenie interpretacyjne, Olbrzym w cieniu, red. A. Pitrus, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012, s. 177-179.

  • Duma i ożywienie. Parodia klasycznego romansu w konwencji grozy, w: Różne głosy. Prace ofiarowane Stanisławowi Balbusowi na jubileusz siedemdziesięciolecia, red D. Wojda, M. Heydel, A. Hejmej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013, s. 345-353.

  • Powieść, której nie było. O „Sezonie burz" Andrzeja Sapkowskiego, Wielogłos 2013, nr 4, s. 61-71.

  • Fatalne zauroczenie. Gry wideo i kino przygodowe, „Ekrany. Film & Media” 2013, nr 2 (12), s. 84-87.

  • Opowiem ci, co zrobiłeś. Głos w grach wideo, „Ekrany. Film & Media” 2014,  nr 1 (17), s. 27-30.

  • Gra o ojcowski tron. Modele rodziny w „Pieśni Lodu i Ognia" George'a R.R. Martina, Nowa Dekada Krakowska 2014 nr 1/2 (11/12), s. 28-35.

  • Dom Salomona. Nauka, fantazja, literatura, „Tygodnik Powszechny” 2014, nr 19 (3383). Dodatek Katalog Festiwalowy Copernicus Festival, s. 24-26.

  • Odejść, żeby powrócić. „Kowal z Podlesia Większego" na tle programu literackiego J.R.R. Tolkiena, w: Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane Profesor Teresie Walas, red. T. Kunz, A. Łebkowska, R. Nycz, M. Popiel, Wydawnictwo UJ, Kraków 2015, s. 327-336.

  • Prometeusz wyzwolony. Wiek XX i marzenie o lepszym człowieczeństwie, Znak 2015, nr 722-723/2015, s. 6-11.

  • Ciało Lary Croft. Parodia i gry wideo, Czas Kultury 2015, nr 2 (185), s. 117-123.

  • Gra, czyli świat, Znak 2015, nr 725, s. 102-110.

  • Różnojęzyczność gier wideo a sytuacja gracza. Rozpoznanie wstępne, „Wielogłos” 2015, nr 3 (25).

  • Grotesque Realism and Carnality. Bakhtinian Inspirations in Video Game Studies, New Perspectives In Game Studies, Munipress, Brno 2015 s. 26-43.

  • Z archiwum XCOM. Jak pokonać kosmitów i zachować rozsądek „Forum Poetyki” 2016, nr 4.

  • Pasja kartograficzna. Wyobraźnia imperialna i mapy w grach wideo z otwartym światem, „Kultura Współczesna” 2016, nr 2 (90).

  • Święci i psy. Wątki karnawałowe w grach typu sandbox, „Teksty Drugie” 2017, nr 3.

  • Przechadzki po widmowej Florencji, „Ekrany” 2017, nr 2 (36).

  • Geralt of Poland. "The Witcher 3" between epistemic disobedience and imperial nostalgia, „Open Library in Humanities” 2018, nr 4 (1).

  • Romance. The transmedial romance of "Beauty and the Beast",  in: The routledge companion to media and fairy-tale cultures, ed. P. Greenhill, J. T. Rudy, N. Hamer, L. Bosc, New York 2018.

    Lista publikacji w Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego

    Profil Google Scholar

    Email: tomasz.majkowski@uj.edu.pl