asystentka w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych, prowadzi zajęcia „Literatura w perspektywie antropologii kultury”, „Problemy kultury współczesnej”, „Narracje herstoryczne w prozie polskiej po 1989 roku”, „Histerie, melancholie, transgresje. Reprezentacje kobiecego szaleństwa w literaturze i sztuce”. Zajmuje się antropologią literatury, feministyczną krytyką literacką, XX-wieczną powieścią historyczną, historią kobiet, literaturą XX i XXI wieku. Laureatka programu Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, autorka książki Historiografia i mitologia kobiecości. Powieściopisarstwo Teodora Parnickiego (2017). Publikowała m.in. w „Ruchu Literackim”, „Wielogłosie”, „Autobiografii”, „Nowej Dekadzie Krakowskiej”. Opiekunka Koła Naukowego Antropologów Kultury i Literatury i wydziałowa koordynatorka Festiwalu Nauki i Sztuki.
Publikacje:
Monografie:
Historiografia i mitologia kobiecości. Powieściopisarstwo Teodora Parnickiego, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017, ss. 471.
Artykuły w czasopismach, publikacjach pokonferencyjnych i pracach zbiorowych:
Kilka uwag o narracjach historycznych w prozie polskiej ostatnich lat, „Ruch Literacki” 2019, nr 4, s. 403 – 420.
Siostry Ofelii. O kilku wizualnych reprezentacjach kobiecej melancholii i histerii [w:] Postać w kulturze wizualnej, t. 4. Media, słowa, wizerunki, red. A. Krawczyk – Łaskarzewska, A. Naruszewicz – Duchlińska, M. Cichmińska, Olsztyn 2019, s. 71 – 91.
Lityczna La-lita. O figurze losu Zuzanny Ginczanki, [w:] jak burgund pod światło… szkice o Zuzannie Ginczance, red. K. Koprowska, S. Papier, R. Sendyka, Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018, s. 45 – 52.
Między słowem a ciałem. O somatekstualności „Dzienników z lat osiemdziesiątych” Teodora Parnickiego, „Autobiografia. Literatura, kultura, media” 2015, nr 1 (4), s. 169 – 182. Nieczytelność sygnatury. O pisaniu jak(o) kobieta w literaturze polskiej, „Women Online Writing Journal. Fifteen Shades of Polish Feminism: Literature, Culture and Gender Discources in Polish Academia”, Issue No. 3, September 2014, s. 153 – 179.
Między smutkiem a nadzieją. O powieściopisarstwie Joanny Bator, „Nowa Dekada Krakowska” 2013, nr 6, s. 82 – 90.
Kobiece, tożsamościowe, tekstowe. Wynaturzenia w prozie Joanny Bator, [w:] Wynaturzenie. Literatura, kultura, język, translatoryka, red. P. Biczkowska et al., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013, s. 60 – 67.
W sieci historii i fikcji. O pisaniu kobiecej tożsamości w powieści Teodora Parnickiego „Słowo i ciało”, [w:] Wokół zagadnień fikcjonalności, faktualności oraz nowoczesności. red. J. Klausa-Wartacz i A. Cieślak, Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań 2012, seria Biblioteka Literacka „Poznańskich Studiów Polonistycznych”, Prace Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, t. 64, s. 53 – 67.
Kultura i (mikro)historia. Ciało i tekst. O zasadzie zbliżenia w powieści Teodora Parnickiego Koniec „Zgody Narodów” [w:] Zbliżenie. Literatura – kultura – język – translatoryka, red. I. Fijałkowska-Janiak et al., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011, s. 95 – 102.
Porcelanki [w:] Przewodniczka po Krakowie emancypantek, t. III, pod red. E. Furgał, Fundacja Przestrzeń Kobiet, Kraków 2011, s. 39–55.
Mitobiografia faustyczna jako wtajemniczenie. Narracje inicjacyjne w prozie Hermanna Hessego i Andrzeja Kuśniewicza [w:] Tajemnica w tekstach kultury, s. Wyobraźnia i teksty t. 6, red. A. Borkowski et al.., Stowarzyszenie tutajteraz, Instytut Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce 2011, seria Wyobraźnia i Teksty t. 6, s. 201–219.
Lustro wody, oko bogini. O znaczeniu odbicia dla kreacji mitu tanatycznego w „Lekcji martwego języka” Andrzeja Kuśniewicza [w:] Lustro. Literatura – kultura – język, red. I. Fijałkowska-Janiak et al., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010, s. 74 – 81. Herstorie podszyte mitem. O strategiach narracyjnych w prozie Joanny Bator, „Ruch Literacki” 2010, nr 6, s. 573–587.
Czas i przestrzeń jako figury wyobraźni tanatycznej w poezji Haliny Poświatowskiej [w:] Żywioły wyobraźni poetyckiej XIX i XX wieku, pod red. A. Czabanowskiej-Wróbel i I. Misiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 177 – 190.
Eseje recenzyjne:
Trzecie ciało Ofelii [recenzja]: Katarzyna Czeczot, Ofelizm. Romantyczne zawłaszczenia, feministyczne interwencje, Warszawa 2016, „Ruch Literacki” 2018, nr 3.
Antropologia i herstoria [recenzja:] G. Kubica, Maria Czaplicka: płeć, szamanizm, rasa. Biografia antropologiczna, Kraków 2015, „Ruch Literacki” 2017, nr 2, s. 224 – 229.
Beatrycze i inne. Mity kobiet w literaturze i kulturze, pod red. G. Borkowskiej i L. Wiśniewskiej, Gdańsk 2010, „Ruch Literacki”, 2010 nr 4-5, s. 475 – 478.
Narracje po końcu (Wielkich) Narracji. Kolekcje, obiekty, symulakra…, pod red. H. Gosk i A. Zieniewicza, Warszawa 2007, „Ruch Literacki” 2009, nr 4/5, s. 546 – 549.
Kontakt: joanna1.szewczyk@uj.edu.pl